• Головна
  • Сучасна
  • Логопедія
  • Дизартрія - симптоми і причини дизартрії, класифікація і форми дизартрії, особливості перебігу захворювання

Дизартрія - симптоми і причини дизартрії, класифікація і форми дизартрії, особливості перебігу захворювання


Дизартрія представляє собою такого типу патологію, розвиток якої обумовлено органічним ураженням центральної нервової системи. Дизартрія, симптоми якої відрізняються від інших форм, що стосуються вимови, проявляється у вигляді порушення у хворого повністю промови, а не порушення, що відзначається в вимові окремих типів звуків.

Загальний опис


Даного типу порушення виникає з причини недостатності іннервації мовного апарату, яка, в свою чергу, досягається за рахунок поразки відповідних відділів мозку - підкіркових і заднелобних. У пацієнтів відзначається обмеженість в рухливості органів відтворення мови (губи, язик і м'яке піднебіння), через що ускладнюється артикуляція (артикуляція визначається як спільно проведена мовними органами робота, в результаті якої забезпечується можливість вимови звуків в мові).

Дизартрія у дорослих проявляється без супутніх форм розпаду мовної системи (тобто порушення слухового сприйняття мови, порушення письма і читання). Дизартрія у дітей часто стає причиною порушень, пов'язаних з відтворенням слів, що, в свою чергу, призводить до порушення читання і до порушення письма, в деяких випадках актуальності набуває загальне недорозвинення мови. При вимові звуків відзначається їх нечіткість і «смазанность», що стосується особливостей голосу, то при цьому захворюванні він може проявлятися як у вкрай слабкій формі відтворення, так і, навпаки, в дуже різкій. У промові відсутня характерна для неї плавність, дихання в ритмі збивається, змінам піддається і темп мовлення, який то уповільнений, то прискорений.

Залежно від клініко-психологічної характеристики, діти з дизартрією визначені в неоднорідного типу групу, причому в ній немає взаємозв'язку тяжкості прояви цієї патології зі ступенем вираженості психопатичних форм відхилень. Слід зазначити, що дизартрія, так само як і важкі її форми, проявлятися може навіть у дітей при збереженому у них інтелектом, в той час як її легкі прояви можуть проявлятися і у цієї групи дітей, і у дітей, для яких актуальні порушення інтелектуального розвитку.

Залежно від особливостей, виділених в кожному конкретному випадку для психофізичного розвитку дітей з дизартрією, клініко-психологічна характеристика грунтується на наступному поділі пацієнтів на групи:

  • дизартрия, що виявляється у дітей з нормальним рівнем психофізичного розвитку;
  • дизартрия у дітей при гідроцефалії;
  • прояв дизартрії у дітей при олігофренії;
  • дизартрия при ДЦП;
  • прояв дизартрії у дітей при ЗПР (тобто при затримці психічного розвитку);
  • дизартрия у дітей при ММД (мінімальна форма мозкової дисфункції).

Останній варіант, пов'язаний з мінімальною формою дисфункції при дизартрії у дітей, проявляється досить часто, відзначається він в колективах серед дітей, що навчаються в спеціалізованих дошкільних і шкільних установах. В цьому випадку до недостатності промови додаються також порушення пам'яті, уваги, вольовий і емоційної сфери, інтелектуальної діяльності, легкі форми рухових розладів, сповільненість формування певних кіркових функцій вищого порядку.

Прояв рухових порушень переважно наголошується в рамках більш пізніх термінів формування у пацієнтів рухових функцій, особливо таких з них як розвиток самостійної можливості сидіння, повзання, ходіння, захоплення пальцями предметів з подальшою маніпуляцією ними і пр.

Порушення емоційні і вольові полягають в прояві підвищеного ступеня емоційної збудливості, а також в загальній істощаемості, що характеризує стан нервової системи. У період першого року життя відзначається неспокійність дітей, їм потрібне постійне увагу, також вони плаксиві. Актуальними порушення апетиту і сну, є схильність до діатезу, розладам ШКТ, а також до відрижки і до блювоти. Найчастіше дітей характеризує підвищена метеозалежність.

В період дошкільного віку відзначається рухова неспокійність, схильність до підвищеної дратівливості і мінливості настроїв, метушливість, діти неслухняні і грубі. Посилення рухового неспокою відбувається в ситуації, коли дитина перевтомлений, аж до істероїдних реакцій.

І хоча у дітей не з'являються виражені форми парезів і паралічів, моторика їх переважно незручна, відзначається і недостатність її координації. Крім цього актуальні проблеми з незручністю в реалізації навичок, що стосуються самообслуговування, відставанням від однолітків за частиною точності і спритності у виконанні рухів. Готовність руки відносно листа також розвивається із затримкою, з цієї причини тривалий час відсутній практичний інтерес до ручної діяльності (ліплення, малювання та ін.), У них поганий почерк (шкільний вік). Виражений характер мають порушення, пов'язані з інтелектуальною діяльністю, що виявляється в зниженій розумової працездатності, зниженому уваги та в порушеннях пам'яті.

Дизартрія: причини




В цілому дизартрия є проблемою глобального масштабу, тому як поширення її, як ми зазначили, доводиться повністю на функцію мови, а не на окремі елементи в ній. Відповідно, розглядається в такому випадку органічне ураження, якому піддалася ЦНС, за рахунок чого для дитини актуальна різка обмеженість у русі мускулатури.

Як найбільш істотного варіанту розглядається ураження мозку, на тлі якого і розвивається дизартрия. Найчастіше причиною цього стає перенесення матір'ю якого-небудь інфекційного захворювання в період вагітності, а також серйозної форми токсикозу. В рамках вагітності крім цього розглядаються такі варіанти впливу, що ведуть до дизартрії, як патологічний розвиток плаценти, стрімкі або, навпаки, затяжні пологи. При родах актуальні такі види травм як народження при асфіксії, крововилив в мозок, черепно-мозкова травма і пр.

Крім цього враховується в якості можливого фактора, що спровокував захворювання, перенесення дитиною інфекційних хвороб, що вражають мозок і його оболонки (менінгіт, менінгоенцефаліт та ін.).

Слід окремо зазначити, що крім зв'язку з іншого типу патологіями, дизартрія може виступати і як симптому дитячого церебрального паралічу (ДЦП). В цьому випадку причини зв'язку вивчені недостатнім чином. Відносно недавно дотримувалися теорії про те, що ДЦП є результатом родової травми, проте в рамках проведених досліджень з'ясувалося, що порядку в 80% випадків дана патологія має вроджений характер, відповідно, розвивається ДЦП внутрішньоутробно. На процесі родової діяльності ця патологія може позначитися, крім того, актуальна патологія родової діяльності може спровокувати посилення першопричини.

Класифікація дизартрії



Залежно від ступеня вираженості дизартрия може проявлятися в декількох різновидах форм:

  • стерта дизартрія - симптоматика (мовні, психологічні та неврологічні прояви) має, відповідно, стертий вигляд, що нерідко дає підстави сплутати дизартрию з таким порушенням як дислалия (дане порушення виявляється в тому, що діти, маючи нормальний слух і при схоронності у них мовного апарату , мають проблему, пов'язану зі звукопроизношением); відмінність одного варіанта від іншого полягає в наявності при дизартрії осередкової форми неврологічної мікросимптоматики;
  • виражена дизартрія - в даній формі дитина використовує мова, але вона при цьому характеризується як малозрозуміла і нечленороздільна; звуковимову порушено, порушення проявляються також в інтонаційної виразності, в голосі і в диханні;
  • анартрія - ця форма вираженості дизартрії супроводжується абсолютною відсутністю у дитини можливості виголошувати промову.

Залежно від конкретної області локалізації дизартрия може супроводжуватися периферичним або центральним паралічем. При периферичному паралічі поразці піддається, відповідно, периферичний руховий нейрон в поєднанні з його зв'язками з м'язами. При центральному паралічі поразці піддається центральний руховий нейрон, а також зв'язки, що існують між ним і периферичним нейроном. При периферичному паралічі у хворих знижені або повністю відсутні рефлекси і м'язовий тонус, крім цього актуальна атрофія м'язів. Що стосується центрального паралічу, то розвивається він, як зазначено, за рахунок ураження центрального рухового нейрона, причому ураження це виникає в рамках будь-якого його ділянки (тобто це може бути спинний мозок, стовбур головного мозку, кора головного мозку (рухова зона) ).

Периферичний параліч в основному відбивається на скоєнні мимовільних і довільних рухів, параліч центральний - в основному лише на рухах довільних. Периферичний параліч супроводжується порушенням дифузного масштабу по частині артикуляційної моторики, а центральний параліч визначає порушення в тонких диференційованих рухах. Відмінності існують і в особливостях м'язового тонусу: центральний параліч супроводжується переважанням підвищеного м'язового тонусу (що визначається як його спастичность); периферичний параліч характеризується практичною відсутністю тонусу.

Щодо звучання при периферичному паралічі визначається зведення артикуляції голосних до звуку нейтрального характеру, а дзвінких приголосних і голосних - до глухого. В такому випадку розглядається бульбарная дизартрия. Бульбарная форма патології нерідко поєднується з появою у пацієнтів розладів ковтання. Крім того, бульбарная дизартрия також є одним із симптомів патології - бульбарного синдрому. Що стосується центрального паралічу, який визначає таку форму порушення як псевдобульбарная дизартрия, то в його випадку артикуляція голосних зрушується назад, звучання приголосних може бути як приглушеним, так і дзвінким. Мова у хворих стає монотонною. Дана форма захворювання також може виступати в якості симптому, ставлячись, на цей раз, до такої патології, як псевдобульбарний синдром.

Крім бульбарной і псевдобульбарной форми захворювання, існує корковая дизартрия, обумовлюється вона тим, що ураження підлягають відділи мозку, безпосереднім чином пов'язані з функціями тих м'язів, які беруть пряму участь в процесах артикуляції. Особливість цієї форми захворювання полягає в розладі виголошення, який стосується складів, при якому, між тим, зберігається правильна структура вимовного слова.

Наступна форма захворювання - мозжечковая дизартрия. Обумовлюється вона тим, що поразці піддається мозочок (не виключається і ураження провідних шляхів). Характеризується мозжечковая дизартрия тим, що мова при ній стає скандованою і розтягнутої, модуляція підлягає порушенню, змінюється і гучність.

Екстрапірамідна дизартрия (або подкорковая, гіперкінетична дизартрия) проявляється на тлі поразки, затрагивающего підкоркові вузли в поєднанні з їх нервовими зв'язками. В даному випадку відзначається смазанность і невиразність мови, також відзначається її носової відтінок. Різким чином порушена просодика промови (тобто інтонаційно-виразна її забарвлення), темп мовлення.

Наступний вид дизартрії - паркинсоническими дизартрия, діагностується вона при паркінсонізмі. Основні особливості полягають в невиразності і сповільненості промови, а також в загальному порушенні голосової модуляції. Лікування в даному випадку має на увазі під собою необхідність в терапії, спрямованої на адресу захворювання, що є в цьому випадку основним.

І, нарешті, екстрапірамідна дизартрия і холодова дизартрия. У першому випадку розвиток захворювання обумовлюється актуальністю ураження стриопаллидарной системи, у другому порушення є симптомом, що виникають при міастенічний синдромі і, власне, при міастенії. Зупиняючись на холодової дизартрії можна виділити її особливості, які полягають у появі утруднень, пов'язаних з артикуляцією в результаті перебування в умовах зниженої температури, а також при розмові на вулиці. Лікування холодової дизартрії вимагає початкового лікування захворювання, що є при ній основним. Примітно, що саме це порушення нерідко є єдиним симптомом, що вказує на актуальність для хворого прихованої форми перебігу захворювання у вигляді міопатії або вродженої недіагностованої його форми.

Дизартрія: симптоми



Дизартрія на різних рівнях її прояву характеризується порушенням передачі імпульсів від кори мозку до ядер області черепно-мозкових нервів. Враховуючи цю особливість, не відбувається надходження до м'язів відповідних нервових імпульсів (а це м'язи артікуляторние, голосові і дихальні), внаслідок чого порушення підлягає функція основного типу тих черепно-мозкових нервів, які безпосереднім чином ставляться до мови (блукаючий, під'язиковий, лицьовій, трійчастий і язикоглотковий).

За рахунок трійчастого нерва забезпечується іннервація нижньої частини обличчя і жувальних м'язів, поразка цього нерва визначає актуальність виникнення труднощів, пов'язаних з відкриванням / закриванням рота, а також з рухами, здійснюваними нижніми щелепами, з ковтанням і жуванням.

За рахунок під'язикового нерва забезпечується іннервація мускулатури, зосереджена в області двох знаходяться спереду третин мови. Відповідно, якщо лицьового нерва виникають певні порушення за частиною рухливості мови, крім цього виникають труднощі в його утриманні в певному заданому положенні.

Іннервація мімічної лицьової мускулатури забезпечується, відповідно, лицьовим нервом. Поразка цього нерва призводить до маскоподібним і амімічное особі, а також до появи труднощів, пов'язаних з зажмуривании очей, спробами надути щоки або нахмурити брови.

Іннервація задньої третини мови забезпечується язикоглотковим нервом, крім цього він іннервує м'яке піднебіння і глоткові м'язи. У разі поразки цього нерва голос знаходить носової відтінок, глотковий рефлекс знижується, маленький язичок відхиляється в сторону.

Що стосується блукаючого нерва, то їм иннервируются м'язи глотки, м'якого піднебіння, гортані, дихальної мускулатури і голосових складок. При ураженні блукаючого нерва м'язи глотки і гортані починають працювати неповноцінно, порушення підлягають і функції дихання.

В рамках раннього періоду прояву дизартрії при цих порушеннях у дітей грудного віку відзначаються наступні симптоми: паретичной м'язів призводить до утруднення грудного вигодовування (прикладання до грудей здійснюється до 3-7 діб, тобто пізно), характерно поперхіваніе, часте зригування і млявість смоктання.

Ранній етап розвитку дітей може супроводжуватися в цьому випадку відсутністю белькотіння, ті ж звуки, які з'являються, звучать гугняво. Із затримкою діти вимовляють і перші слова (в основному в 2-2,5 року), подальший розвиток їхнього мовлення супроводжується неправильністю вимови майже всіх видів звуків.

Дизартрія також може супроводжуватися артикулярной апраксией, під чим мається на увазі порушення в процесі довільно здійсненних рухів артикуляційними органами. Причиною виникнення артикуляторной апраксии може виступати недостатність у дітей в артикулярной мускулатуре кінестетичних відчуттів.

У порушень, пов'язаних зі звукопроизношением, і що виникли на тлі артикулярной апраксии, є дві основні особливості, полягають вони в наступному:

  • зміні і спотворення підлягають звуки, що знаходяться в безпосередній близькості один з одним в області їх артикуляції;
  • виникаючі порушення звуковимови характеризуються власним непостійністю, відповідно, це визначає випадки, при яких дитина може вимовляти ті чи інші звуки і в правильному варіанті, і в варіанті неправильному.

Артикуляторная апраксія може проявлятися в двох варіантах:

  • артикулярних кинестетическая апраксія - безпосереднім чином пов'язана з патологією в області тім'яних відділів мозку, що, в свою чергу, супроводжується виникненням труднощів по частині знаходження окремого варіанту артикуляторной пози;
  • артикулярних кінетична апраксія - обумовлюється виникненням патології в області премоторних відділів головного мозку, проявляється це в формі порушення динамічної організації в артікуляторних рухах, через що ускладнюється можливість переходу від одного звуку до іншого.

Крім того, симптоми дизартрії супроводжуються різними повторами складів і звуків, їх вставками, перестановками і пропусками. У фізичному плані діти незграбні, нерідко спотикається й падає, актуальні труднощі, пов'язані з виконанням фізичних вправ (помітно це зокрема при порівнянні з іншими дітьми). Через порушення дрібної моторики рук у дітей виникають проблеми зі шнурівкою, з застібання гудзиків і пр.

Стерта дизартрія: симптоми



На даній формі захворювання хотілося б зупинитися окремо, хоча б з тієї причини, що вона не тільки є однією з форм дизартрії, а й перебуває, так би мовити, в суміжному стані при розгляді дизартрії і дислалии. Зовнішні прояви цієї форми дозволяють їй бути зіставною з дислалией, однак наявність у неї власного і специфічного механізму, що характеризує її як окреме порушення, визначає деякий відсторонення від цього зв'язку, тому як полягає воно в труднощі його подолання.

Як нами вже зазначено, стерта дизартрія виступає в якості одного з варіантів форм дизартрії, при якому виникають порушення, пов'язані зі звукопроизношением і з просодической стороною в мові. Виникають ці порушення на тлі актуальності осередкової форми неврологічної мікросимптоматики.

  • Немовних симптоматика стертою форми дизартрії

Неврологічний статус визначає, як ми вже виділили раніше, актуальну неврологічну мікросімптоматіка, вона, в свою чергу, проявляється у вигляді синдромів з супутнім ураженням ЦНС, а це:

- стерті форми парезів (форма ослаблення довільних рухів);

- слабовираженние форми гіперкінезів (автоматичні руху насильницького характеру, що виникають в результаті скорочення м'язів, здійснюваного мимовільним чином), які проявляються в лицьовій мімічної мускулатуру;

- зміни м'язового тонусу;

- появу тих чи інших форм патологічних рефлексів і пр.

Переважним чином черепно-мозкові нерви уражаються через під'язикового нерва, внаслідок чого проявляється певна обмеженість у рухах мови (вперед, вниз, в сторони і вгору), незручність заняття їм певного положення, слабкість в половині мови, пасивність в його кінчику, підвищене слинотеча і пр.

Деякі випадки течії стертою форми дизартрії супроводжуються ураженням іншого типу. Так, зокрема, мова йде про поразку, яке стосується окорухових нервів, що, в свою чергу, проявляється у вигляді одностороннього птозу, косоокості. Важкі варіанти розладів язикоглоткового, блукаючого і трійчастого нерва при стертій формі дизартрії переважно відсутні. Між тим, нерідко у дітей можна спостерігати згладжування носогубних складок в односторонньому варіанті прояви, що відбувається через стан асиметрії, що виникає з боку лицьових нервів. Крім цього можливим варіантом розглядається недостатність м'язового тонусу області м'якого неба, що, в свою чергу, призводить до появи в голосі гнусавости.

З боку рефлекторної сфери також проявляється своя симптоматика, укладатися вона може в появі у хворих патологічних видів рефлексів. Вегетативна нервова система визначає появу таких симптомів, як пітливість стоп, пітливість долонь і пр.

У мовної моториці визначається виснаженість і низька якість виконуваних рухів, що стосується зокрема недостатньою плавності, точності і неповного її обсягу. Найяскравіше моторна симптоматика проявляється в результаті виконання складного типу рухів, при яких ними необхідно чітко управляти, забезпечуючи при цьому правильність по частині просторово-часової їх організації.

Власні особливості є і з боку психічного статусу в рамках стертою форми дизартрії. Проявляються вони в недостатності певних психічних процесів, що стосується зокрема пам'яті, уваги, зорової та слухової форм сприйняття, розумових операцій. Пізнавальна активність також у дітей підлягає зниженню.

  • Мовленнєва симптоматика стертою форми дизартрії

В даному випадку, як можна припустити, порушення відзначаються по частині звуковимови: звуки спотворюються, виключаються, замінюються. Діти прагнуть спростити по максимуму артикуляцію, замінюючи, таким чином, складні звуки на прості (по частині властивим їм артикуляционно-акустичним особливостям). Найчастіше спотворення підлягають свистячі і шиплячі, а також переднеязичниє звуки.

Актуальні й просодические порушення, при яких відзначається маловиразними і монотонність мови, знижений (у більшості випадків) і прискорений / уповільнений тембр. Голос в основному у дітей тихий. Довершенням цієї симптоматики виступає приєднання порушень, що стосуються фонематичного слуху (під цим терміном визначається здатність до виділення, розрізнення, відтворення звуків мови, тобто це не що інше, як мовний слух). Такі порушення в основному за характером вторинні, тому як власна мова в її «змащеному» варіанті не визначає можливості формування адекватного слухового сприйняття і відповідного контролю.

Лікування



Лікування дизартрії визначає необхідність комплексного підходу до забезпечення належного лікувально-педагогічного впливу. Корекція дизартрії проводиться в комплексі з лікувальною фізкультурою та медикаментозним лікуванням. Важлива роль відводиться всебічному розвитку мовлення (фонематичний слух, граматичний лад, словник), тому як у дітей з дизартрією в рамках шкільного навчання виникають труднощі по частині засвоєння письмової мови. В ідеалі дітям з даним захворюванням слід навчатися в спеціальних логопедичних групах (дитячий садок) і в мовних школах (відповідно, в шкільні роки). Щодо прогнозу по дизартрії у дітей немає чітко визначеного результату.

Основна мета, якої дотримуються в лікуванні цього захворювання, полягає в реалізації заходів, орієнтованих на досягнення результатів, при яких мова дитини буде зрозуміла оточуючим. Корекція мови при цьому захворювання здійснюється логопедом.

Якщо Ви вважаєте, що у вас Дизартрія і характерні для цього захворювання симптоми, то вам може допоможе лікар логопед.

Також пропонуємо скористатися нашим сервісом діагностики захворювань онлайн, який на основі введених симптомів підбирає ймовірні захворювання.